piątek, 8 maja 2020

Przesyłka z IPN Gdańsk - akcja "Uwalniamy książki – dzielimy się wiedzą"

Zwykle na moim blogu dzielę się wyłącznie zdjęciami, z bardzo krótkimi opisami, tym razem nieco więcej tekstu. Dzięki jednemu ze znajomych dowiedziałem się o prowadzonej przez Instytut Pamięci Narodowej w Gdańsku akcji "Uwalniamy książki - dzielimy się wiedzą".W ramach tego przedsięwzięcia każdy miłośnik historii mieszkający w rejonie działania oddziałów IPN w Bydgoszczy i Gdańsku może otrzymać na własność pozycje z listy.

Przyznam, że w szkole średniej w ogóle nie interesowałem się historii. Nauczyciele mogą nam zaszczepić pasję do pewnych tematów lub całkowicie nas zniechęcić. U mnie nastąpiła ta druga opcja. Niemniej jednak już na studiach polonistycznych musiałem całkiem rzetelnie przygotować się do egzaminu z historii Polski, który zdawałem u późniejszego rektora UMK - prof. Andrzeja Radzimińskiego. Po jakimś czasie podjąłem pracę w wydawnictwie, gdzie jednym z głównych moich zajęć była redakcja podręczników do historii i społeczeństwa.

W obrębie moich zainteresowań leżą dzieje najnowsze naszego kraju - po 1945 roku, tematy propagandy, rozwoju partii politycznych. Kilkanaście lat pracy w mediach pozwoliło mi na śledzenie bieżącej polityki również nieco od środka. Chętnie jednak wracam do lat PRL, i zbiory, które właśnie pozyskałem, pozwolą mi na długi czas uzupełnić wiedzę (choć część z nich to pozycje encyklopedyczne, których raczej nie czyta się "od deski do deski").

Oto, co otrzymałem:

Okładka czarna, bo i czasy ciężkie.

PZPR a „Solidarność" 1980–1981. Tajne dokumenty Biura Politycznego, wstęp Tomasz Kozłowski, Warszawa 2013




















Encyklopedia Solidarności. Opozycja w PRL 1976–1989, tom 3, red nacz. Grzegorz Waligóra, IPN, Stowarzyszenie Pokolenie w Katowicach, Warszawa 2019 (od 27 kwietnia 2020 r.).

W przypadku takich encyklopedii każdy o razu na pewno zerka, by sprawdzić życiorys wybranych postaci. I ja przekartkowałem ją, zatrzymując się dłużej przy nazwiskach Stanisława Barei i Ryszarda Terleckiego.




















Tutaj album, który każdy miłośnik historii regionu powinien posiadać.
Kamila Churska-Wołoszczak, Barbara Męczykowska, „Należy stworzyć niepodległe państwo polskie (...) z wolnym dostępem do morza”. Powrót Pomorza i Kujaw do Polski 1918–1920, Gdańsk–Bydgoszcz 2020.




















Tego akurat nie zamawiałem, ale powszechnie wiadomo, że IPN od lat dba o pamięć o żołnierzach wyklętych.







































Temat wyborów w ostatnich dniach jest na ustach wszystkich. Tutaj zaś naukowe opracowanie, jak fałszowało się wybory tuż po wojnie w naszym kraju.

Kamila Churska-Wołoszczak, Referendum ludowe i wybory do Sejmu Ustawodawczego w województwie pomorskim (1946–1947), Bydgoszcz-Gdańsk 2014.




















Broszura Zbrodnia pomorska 1939. 
Temat jakże ważny dla dziejów naszego regionu i ostatnio często wspominany (choćby przy okazji wystaw plenerowych).




















Kolejna ciemna karta historii Polski Ludowej - organ, który prześladował prywatną inicjatywę gospodarczą.
Bogdan Sekściński, Ogniwo terroru. Delegatura Komisji Specjalnej do Walki z Nadużyciami i Szkodnictwem Gospodarczym w Lublinie, Warszawa 2012. 




















I last, but not least - cztery numery Biuletynu IPN-u, który doceniam bardzo zarówno za stronę merytoryczną, jak i graficzną oraz multimedialną - do każdego z nich dołączona jest płyta z filmem.

10/2017




















12/2019




















5/2019




















01-02/2017




















Jeśli zainteresowała Was ta akcja, zapraszam na: https://bit.ly/3b7zCNi
gdzie można zamówić interesujące Was książki.

Moje książki akurat przechodzą kwarantannę antywirusową, ale z pewnością będę do nich często zaglądał.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Spam i umieszczanie linków zabronione. Takie komentarze nie będą akceptowane.